img 20260609 wa0104

איך נכון לחשב מכפיל רווח? ומה זה PEG

בעולם ההשקעות, אחד הציטוטים המפורסמים ביותר של הכלכלן בנג'מין גרהאם (שהאינטנסיבי מאוד אוהב) גורס כי "בטווח הקצר השוק הוא מכונת הצבעה, אך בטווח הארוך הוא מכונת שקילה". הבעיה הגדולה של המשקיעים בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז פריצת מהפכת הבינה המלאכותית (AI), היא שמאזני השקילה הרגילים שלנו פשוט הפסיקו לעבוד.

כאשר חברות ענק נסחרות במכפילי רווח תלת-ספרתיים, ואנליסטים בוול-סטריט ממשיכים לטעון שהן "זולות", המשקיע הממוצע מוצא את עצמו אובד עצות. האם אנחנו בשיאה של בועה פיננסית חסרת תקדים, או שמא המציאות הכלכלית החדשה מצדיקה את המחירים הללו?

כדי לענות על השאלה הזו, אנחנו חייבים לחזור אל כלי הניתוח החשוב ביותר שעושה סדר באופוריה: מכפיל ה-PEG (Price/Earnings-to-Growth). במאמר זה נפרק לגורמים את שתי הנוסחאות המרכזיות של המדד, נבין את המתמטיקה שמאחוריהן, ונצלול לניתוח אקטואלי וחי של מה שקורה בשווקים ממש עכשיו, באמצע שנת 2026.

img 20260609 wa0104

חלק א': התיאוריה והמתמטיקה – מהו מכפיל PEG?

לפני שנצלול לנוסחאות, בואו נבין את הבעיה שמכפיל ה-PEG בא לפתור. מכפיל הרווח המסורתי (P/E Ratio) הוא כלי מצוין, אך הוא סובל מ"עיוורון צמיחה". הוא לוקח את מחיר המניה ומחלק אותו ברווח הנקי. לפי המדד הזה, חברה א' שנסחרת במכפיל 15 היא "זולה", וחברה ב' שנסחרת במכפיל 30 היא "יקרה".

אך מה אם חברה א' היא רשת סופרמרקטים ותיקה שצומחת ב-2% בלבד בשנה, ואילו חברה ב' היא ענקית טכנולוגיה שמשלשת את רווחיה בכל רבעון? כאן נכנס לתמונה מנהל הקרנות האגדי פיטר לינץ', שפיתח את ה-PEG. הרעיון פשוט: נחלק את מכפיל הרווח בקצב צמיחת הרווחים של החברה.

כאשר תוצאת החישוב היא 1.0, המניה נחשבת ב"תמחור הוגן" (Fair Value). כלומר, מכפיל הרווח שלה תואם בדיוק את קצב הצמיחה שלה. מתחת ל-1.0 המניה זולה, ומעל ל-1.0 היא מתחילה להיראות יקרה.

בעולם הניתוח הפיננסי, קיימות שתי דרכים שונות לחלוטין לחשב את המדד הזה: המבט לאחור (היסטורי) והמבט לפנים (חזוי).

1. המבט לאחור: מכפיל ה-PEG ההיסטורי (Trailing PEG)

מכפיל ה-PEG ההיסטורי מתבסס אך ורק על עובדות מוכחות בשטח. הוא אינו מקשיב להבטחות של מנכ"לים או לתחזיות של אנליסטים, אלא מסתכל על מה שהחברה השיגה בפועל בדו"חות הכספיים שלה.

כיצד הוא מחושב?

  • המונה ($\text{Trailing P/E}$): מכפיל הרווח הנוכחי של החברה, המחושב לפי מחיר המניה הנוכחי חלקי הרווחים הממשיים שלה ב-12 החודשים האחרונים (TTM – Trailing Twelve Months).
  • המכנה ($G_{\text{historical}}$): קצב צמיחת הרווחים השנתי המורכב (CAGR) שהחברה השיגה בפועל. כדי למנוע עיוותים של שנה אחת חריגה, מקובל באתרים הפיננסים המקצועיים לחשב את ממוצע הצמיחה השנתי של 3 עד 5 השנים האחרונות.

היתרונות והחסרונות של ה-Trailing PEG:

  • היתרון: אמינות מוחלטת. המספרים מבוססים על דו"חות מבוקרים. אין כאן מקום לפנטזיות והשערות מכל סוג שהוא.
  • החיסרון: "נהיגה באמצעות המראה האחורית". השוק תמיד מתמחר את העתיד. חברה יכולה להציג צמיחה מדהימה ב-3 השנים האחרונות, אך אם השוק שלה רווי והצמיחה נעצרת ברגע זה, המדד ההיסטורי יציג מצג שווא כאילו המניה עדיין "זולה". למשל – ברי לכל שחברה בשנותיה הראשונות מצופה ממנה להציג צמיחה רבה אגרסיבית יותר ולהשתלט על נתח שוק רחב יותר, מאשר חברה שכבר תופסת נתח שוק גדול.

2. המבט לפנים: מכפיל ה-PEG החזוי (Forward PEG)

זהו המדד האהוב על וול-סטריט ועל משקיעי המומנטום. הוא מנסה להעריך האם מחיר המניה הנוכחי מוצדק ביחס לביצועים שהחברה צפויה לספק בשנים הבאות.

כיצד הוא מחושב?

  • המונה ($\text{Forward P/E}$): מכפיל הרווח העתידי. מחיר המניה חלקי תחזית הרווח הממוצעת של האנליסטים ל-12 החודשים הבאים.
  • המכנה ($G_{\text{future}}$): קצב צמיחת הרווחים השנתי הממוצע החזוי לטווח הבינוני (לרוב ל-3 עד 5 השנים הבאות). אנליסטים מעריכים את קצב השוק, החדירה של מוצרים חדשים והיעילות התפעולית כדי לקבוע את המספר הזה.

היתרונות והחסרונות של ה-Forward PEG:

  • היתרון: מתיישב עם ההיגיון של השוק הפיננסי – השקעה היא קנייה של תזרים מזומנים עתידי.
  • החיסרון: נטייה מובנית לאופטימיות יתר. אנליסטים נוטים לנפק תחזיות ורודות מדי, במיוחד בתקופות של גאות טכנולוגית, מה שעלול לגרום למניות יקרות מאוד להיראות "בטוחות להשקעה".
screenshot 2026 06 09 17 38 57 508 com.whatsapp

חלק ב': אז מה קורה בשווקים ביוני 2026?

אחרי שסיימנו עם השיעור החשבונאי המייבש, בואו נדבר תכלס. בואו נדבר על הכסף שלכם ועל מה שקורה ברצפת המסחר של ניו יורק ממש ברגעים אלו, ביוני 2026.

אם פתחתם את הדו"חות הכספיים של מדד ה-S&P 500 לאחרונה, בטח שמתם לב שמשהו מוזר קורה בממלכת המכפילים. נוצר פער חסר תקדים, כמעט פרדוקסלי, בין ה-PEG ההיסטורי ל-PEG החזוי של השוק.

בואו נראה את המספרים היבשים נכון להיום:

  • המכפיל החזוי (Forward PEG) של המדד עומד על אזור ה-1.25. נתון סביר לחלוטין, קרוב מאוד לממוצע ההיסטורי של שלושת העשורים האחרונים (שנע בין 1.0 ל-1.4).
  • המכפיל ההיסטורי (Trailing PEG), לעומת זאת, חצה את רף ה-2.2. מדובר בנתון כמעט כפול מהממוצע, רמה שלא ראינו מאז ימי בועת הדוט-קום העליזים של שנת 2000.

איך זה הגיוני? איך מדד אחד מראה שהשוק מתומחר בצורה שפויה, בעוד המדד השני צועק "הצילו, בועה"?

המהפך הדרמטי של "שבעת המופלאות"

כדי להבין את הפער הזה, אנחנו חייבים להסתכל על מה שקרה בשנה האחרונה לענקיות הטכנולוגיה – אפל, מיקרוסופט, אנבידיה, אמזון, אלפבית, מטא וטסלה.

בשנים 2023 ו-2024, השוק כולו נישא על גבן של "שבע המופלאות". הן הציגו קצבי צמיחה פנומנליים, והמשקיעים תמחרו אותן כאילו הן ימשיכו לצמוח ב-40% בכל שנה בעשור הקרוב. אולם, המחצית השנייה של 2025 ותחילת 2026 הביאו איתן "התפכחות" כואבת.

מאז שיאן בסתיו האחרון, המניות הללו חוו תיקון משמעותי ואיבדו בממוצע כ-10% משוויין. התברר שתעשיית ה-AI נכנסה לשלב של "שריפת מזומנים" מסיבית. חברות כמו אמזון ומיקרוסופט משקיעות עשרות מיליארדים ברכישת שרתים ושבבים, אך לקוחות הקצה עדיין לא מאמצים את מוצרי ה-AI בקצב שמצדיק את ההשקעה הזו.

בשל ההאטה הזו, האנליסטים נאלצו לבצע בחודשים האחרונים "התאמת מציאות" ולחתוך בחצי את תחזיות הצמיחה ההיסטוריות הריאליות של החברות הללו.

המתמטיקה של הפרדוקס

כעת, נחזור למתמטיקה של השבר. מכפיל ה-P/E הנוכחי (ההיסטורי) של ה-S&P 500 זינק לרמות של 30.2. מנגד, בגלל ההאטה של השנה האחרונה, קצב הצמיחה הריאלי שהחברות הציגו בפועל ב-3 השנים האחרונות (המכנה) התמתן לעומת ימי השיא ועומד על כ-13.5%.

כשמחלקים 30.2 ב-13.5, מקבלים את ה-Trailing PEG המבהיל שלנו: 2.24. השוק יקר כפול מהממוצע, פשוט כי המניות עלו הרבה יותר מהרווחים הממשיים שנרשמו בבנק.

אז למה ה-Forward PEG עדיין מראה 1.25?

כאן נכנסת לתמונה "אמונת האנליסטים". וול-סטריט צופה כעת שבמחצית השנייה של 2026 ובשנת 2027 יתרחש זינוק פנומנלי, לא בטכנולוגיה, אלא דווקא בשאר 493 החברות במדד – בסקטורים כמו בנקאות, תעשייה, אנרגיה ובריאות. האנליסטים מזינים למערכות תחזית צמיחה עתידית ממוצעת אגרסיבית במיוחד של כ-19% למדד כולו.

מכיוון שהמכפיל העתידי (Forward P/E) עומד על כ-22.1, חלוקה שלו ב-22% צפי צמיחה נותנת לנו תוצאה של 1.21. הכל נראה מושלם על הנייר.

"מלכודת ה-PEG" והשורה התחתונה למשקיעים

הפער הזה מעמיד אותנו, המשקיעים, בפני דילמה היסטורית ביוני 2026. השוק הנוכחי מתומחר ל"שלמות". הוא מניח ששום דבר לא ישתבש: שהאינפלציה לא תרים ראש, שהריבית תרד כמתוכנן, ושחברות הערך המסורתיות אכן יציגו צמיחה פנומנלית של כמעט 20% ברווחים כדי לפצות על ההאטה של ענקיות הטכנולוגיה.

אם התחזיות הוורודות הללו יתממשו – השוק הנוכחי מוצדק, וה-Forward PEG יוכיח את עצמו כנביא אמת. אך אם תתרחש אכזבה קלה ביותר, והצמיחה האמיתית תהיה דומה לזו של השנה האחרונה (אזור ה-13%), המכפיל החזוי יקרוס לתוך המציאות של המכפיל ההיסטורי, והשוק יבין שהוא מתומחר גבוה מדי, מה שיחייב תיקון כואב כלפי מטה.

במצב כזה, הכלי הטוב ביותר בארגז הכלים שלכם הוא פיזור. זו הסיבה שבתקופה האחרונה אנחנו רואים עניין הולך וגובר בקרנות סל מבוססות משקל שווה (Equal Weight) כמו סימול RSP, שמקטינות את התלות הריכוזית בענקיות ה-AI ומחלקות את הסיכון בצורה שווה בין כל חברות המדד. בשוק שבו העתיד מתומחר באגרסיביות כזו, לפעמים הצעד החכם ביותר הוא פשוט לא לשים את כל הביצים בסל טכנולוגי אחד.

אין בהנ"ל המלצה לפעולה מסוג כלשהי. המידע נועד ללימוד והשכלה בלבד. באחריות הקורא לבדוק בעצמו את הנתונים ולהשוות נכונה את סוגי ההשקעה המוצעים.

כאן היה האינטנסיבי, בהצלחה

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *